Idővonal

IDŐVONAL:
Rengeteg olyan módszer van, amivel könnyebben tudunk szemléltetni bizonyos dolgokat a tanórán. Ilyen például az idővonal, szófelhő vagy az elmetérkép. Ezeknek online elkészítése nem csak időtakarékos, de megmaradnak a későbbi időkre is, így bármikor fel tudom használni őket.
Az idővonal nagyon hasznos az én szakpáromnál. Bár leginkább a történelemben szoktak ilyet használni, de én a magyar órán is könnyen el tudom képzelni, hogy szemléltessünk rajta bizonyos témákat. Most pár ötletet írok ide le, hogy hogyan lehet alkalmazni ezt a tanórán. Én most a szemléltetésnél a Tiki-Toki oldalt használtam.

Történelem
1. A legkézenfekvőbb a történelem órára bevinni, hiszen elég sok mindent meglehet mutatni a diákoknak egy idővonalon. Én a komplett 20. századnak csináltam meg az idővonalát Magyarországra leszűkítve természetesen. Igyekeztem a nagyobb korszakokat bejelölni rajta, illetve a nevesebb eseményeket. Ahova találtam kiegészítő anyagot azokat belinkeltem az adott kártyához. Ezt bármelyik századdal meglehet csinálni vagy le lehet szűkíteni rövidebb időszakra, például az I. világháború eseményeit végig kísérni, így ez bármelyik korosztálynak bemutatható, de a modell, amit én klszítettem az a 12. évfolyamnak szól. Képekkel, videókkal lehet még izgalmasabbá tenni. Egy összefoglalás órán, ismétlésnek nagyon jól fel lehet használni, hogy áttekintsünk együtt egy adott időszakot.
A PIC-RAT modell szempontjából ez passzív és kiterjesztő, hiszen a diákoknak csak figyelniük kell az ábrát, és papírlapra is ki lehetne ezt nyomtatni. De véleményem szerint sokkal látványosabb, ha kivetítjük egy okostáblán.

2. Fel lehet használni úgy is ezt a módszert, hogy a diákok kicsit aktívabbak legyenek. Az idővonalon beszúrok bizonyos történelmi dátumokat az adott témához kapcsolódóan, ezekhez pedig egy kérdést vagy feladatot rendelek hozzá, amit csoportban meg kell válaszolniuk vagy oldaniuk. Ez a fajta felhasználása aktív, kiterjesztő és bármelyik osztályban meg lehet valósítani.



Irodalom
3. Az irodalom órán szerintem az életrajz tanításánál lehet a leghatékonyabban használni. Egy író, költő életében fontos, meghatározó dátumokat bejelölünk (születés, tanulás, házasság, első mű kiadásának ideje, betegség, halál) és ezeket képekkel, kiegészítő információkkal tesszük gazdagabbá. A diákok számára lehet jobban megmarad, ha egybe látják egy irodalmi személy életét. Minden korosztály számára hasznos lehet, ez passzív és kiterjesztő, kivéve, ha videót is elhelyezünk az idővonalba, mert akkor átalakító.

4. Lehet készíteni egy összefoglalás órára, egy író, költő életpályájából is egy idővonalat. Minden korszakából kiemelni egy művet annak időpontját megjelölni az idővonalon, képpel illusztrálni. Az adott mű segítségével párban kulcsszavakat kell írniuk az adott korszakról és a szavak segítségével, beszélni róla, jellemezni őket. Ez a feladat aktív és kiterjesztő, viszont inkább középiskolásokkal csinálnám meg.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések